Heerhugowaard op de kaart

Hoewel het goed gaat met de economie, en bedrijven meer dan ooit bereid zijn om te investeren is het niet vanzelfsprekend dat bedrijven zich vestigen in Heerhugowaard. Het is daarom belangrijk om Heerhugowaard goed ‘ in de markt ‘ te zetten. Want zonder bedrijvigheid geen werkgelegenheid!

Op 15 januari hadden raadsleden van Heerhugowaard een bijeenkomst over City Marketing . Met City Marketing ga je op zoek naar het onderscheidend vermogen van de gemeente, om zo bepaalde doelgroepen naar je te trekken. Je kunt je misschien voorstellen dat dit veel gebeurt in steden waar het toerisme belangrijk is; hoe zorgen we er voor dat onze oosterburen ook een bezoekje brengen aan Alkmaar, Hoorn of Medemblik? Het is ons als Heerhugowaard niet om de toerist te doen, maar om bedrijven.

Wij als Heerhugowaardse VVD geloven dat banen niet gemaakt worden door de overheid, maar door bedrijven. Heerhugowaard is van oudsher een bedrijvig dorp en we hebben prachtige werkgevers die actief zijn in diverse sectoren. De glastuinbouw in o.a. het Altongebied is daar een mooi voorbeeld van. Bijna alles wat je op je bord vindt (of in een vaas zet) is binnen onze gemeentegrenzen te vinden. Van zeewier tot paprika’s en van lelie tot vetplant. Ook andere sectoren zijn goed vertegenwoordigd. Denk aan de foodsector en de bouw. En dan hebben we ook nog eens een mega diversiteit aan MBO scholen waar het talent van de toekomst wordt klaargestoomd voor de arbeidsmarkt. Maar hoe gaan we voor zorgen dat deze bedrijven blij blijven binnen onze gemeente en beter nog; dat het inspireert om naar Heerhugowaard te verhuizen met je bedrijf!

Wij zijn regelmatig in gesprek met bedrijven in de regio en ook worden we zo nu en dan door belangverenigingen als “Bedrijfskring Heerhugowaard” uitgenodigd om te horen wat er bij ondernemers speelt. Vanuit die gesprekken hebben wij een aantal belangrijke punten meegenomen.

Bereikbaarheid is belangrijk

Het is voor bedrijven belangrijk dat ze goed bereikbaar zijn. Toegangswegen moeten berekend zijn op het verkeer van leveranciers en vervoerders, maar ook moet het bedrijf goed bereikbaar zijn voor personeel. Wat de VVD betreft gaat dit bijvoorbeeld over goede toegangswegen, goed verlichte en veilige fietspaden en veilige bedrijventerreinen. Maar ook steeds meer gaat het over goede bereikbaarheid van de stad vanuit de regio met het openbaar vervoer. En daarmee komen we tot het volgende punt.

Voldoende personeel

De economie gaat als een razende, wat er voor zorgt dat de werkloosheid blijft dalen. Een keerzijde daarvan is dat het steeds moeilijker is om goed personeel te vinden voor bedrijven. Dat betekent wat ons betreft twee dingen: het moet makkelijk zijn om van buiten Heerhugowaard bij deze mooie bedrijven te komen en het moet aantrekkelijk zijn en blijven om in Heerhugowaard te wonen.

Praat niet over, maar met ons!

Dit is een heel belangrijk punt wat ons betreft. Als we dan toch met City Marketing aan de slag gaan, laten we dit dan niet gaan bedenken vanuit het Gemeentehuis. Als ondernemers ergens een hekel aan hebben is als er van alles voor hun beslist wordt. En het is zonde ook, want wie kunnen nou beter met het onderscheidend vermogen van onze gemeente komen, dan de bedrijven die al voor Heerhugowaard gekozen hebben? Verder in gesprek dus wat ons betreft! Dit was voor ons bij de onderhandelingen en totstandkoming van het Raadsprogramma een belangrijk punt, waar we ook nu bovenop zullen zitten.

Moet dit allemaal nog geregeld worden dan?

Zeker niet! Wij hebben als Heerhugowaard al heel veel te bieden voor bedrijven. Kijk maar eens naar de volgende punten:

·      We hebben uitstekende MBO scholen die opleidingen aanbieden binnen diverse sectoren, zoals food, bouw en agri;

·      We bouwen nog steeds huizen, want de vraag daarnaar is groot. Naast dat dit zorgt voor werkgelegenheid, zorgt dit ook voor huizen van de werknemer van de toekomst;

·      De verbinding tussen overheid, onderwijs en ondernemers wordt steeds meer versterkt. Zo is er een banenmarkt georganiseerd, ontstaan er samenwerkingen tussen onderwijs en bedrijven voor stages en innovaties;

·      We werken hard aan de verbetering van de bereikbaarheid. Zo gaat het stationsgebied op de schop (de tunnel gaat er komen!!) en gaan we werk maken van de Oosttangent.

Dit zijn wat ons betreft al hele mooie punten die bijdragen aan het vestigingsklimaat in Heerhugowaard. Maar zoals gezegd; niet praten over, maar praten met! En dus zullen er vanuit de gemeente diverse bijeenkomsten georganiseerd worden om input op te halen bij inwoners en bedrijven. Op dit moment zijn de data voor deze bijeenkomsten nog niet bekend. Zodra dit bekend is zullen via diverse kanalen de uitnodigingen worden verspreid.

Wilt u zeker dat u een uitnodiging ontvangt? Stuur een mailtje naar vvdheerhugowaard@gmail.com en we sturen je de uitnodiging zodra die er is!