De Heerhugowaardse politiek in gesprek over Corona

Gisteravond heeft de gemeenteraad uitgebreid gesproken over de negatieve impact van het coronavirus op de Heerhugowaardse ondernemers. Heerhugowaard gaat ook een steunfonds inrichten van €2,5 miljoen euro, maar de invulling daarvan is nog niet bekend.

Er lagen drie moties op tafel voor het college om mee aan de slag te gaan. Die boodschap heeft VVD wethouder Monique Stam met open armen ontvangen: "Als wij als college kunnen bemiddelen of faciliteren, doen wij dat!".

Vanuit de VVD hebben wij de wethouder opgeroepen om met Koninklijke Horeca Nederland en de horeca-ondernemers in Heerhugowaard in gesprek te gaan, om samen tot een convenant te komen hoe de horeca en leveranciers samen het hoofd boven water kunnen houden. In Breda is dit al een succes. Dit is ook een oproep aan alle andere sectoren om samen op te trekken onder deze lastige omstandigheden.

Nederland Duurzaam kwam met een motie om met de horeca in gesprek te gaan over creatieve oplossingen, zoals meer ruimte voor de terrassen. De VVD heeft dit natuurlijk van harte gesteund. Een stukje openbare ruimte tijdelijk inzetten zodat ondernemers hun terrassen kunnen vergroten is een goed plan, want met 1,5 meter afstand kunnen horecaondernemers maar weinig bezoekers helpen. Zo helpen we ondernemers om hun hoofd boven water te houden door meer omzet te behalen en daarmee behoud van werkgelegenheid.

Tot slot kwam Senioren Dijk&Waard met een oproep of de horeca niet eerder open kan in het weekend van Pinksteren. Dat is natuurlijk een afspraak die Heerhugowaard niet alleen kan bepalen, maar de Burgemeester kan dit wel bespreken met andere burgemeesters in de regio en het Rijk. De VVD kan ook dit voorstel steunen, omdat het een kans is om de drukte te spreiden over het weekend. Tenslotte zullen veel mensen na lange tijd weer op het terras willen plaatsnemen, met 1,5 meter afstand.

Na een lange en constructieve discussie is de VVD blij met de wijze waarop alle partijen mee willen denken over oplossingen voor Heerhugowaard.